Superliga: Rapid deschide scorul, dar pierde la Sf. Gheorghe
10 Mai 2024
10 Mai 2024
11 Mai 2024
11 Mai 2024
11 Mai 2024
12 Mai 2024
Aseară după 5-0 (2-0) cu Levadiakos, PAOK Salonic a devenit matematic campioana Greciei la fotbal, o victorie pe care capitala Macedoniei Centrale o aștepta de 34 de ani. O victorie prefațată cumva de locul 2 obținut la finalul ediției trecute de campionat, precum şi de cele două Cupe ale Greciei câștigate consecutiv în ultimii doi ani. Triumful suprem reprezintă şi încununarea carierei de antrenor a lui Răzvan Lucescu, care la 50 ani bifează primul său titlu de campion, fără înfrângere, cu un bilanț de 25 de victorii şi 4 rezultate de egalitate.
Succesul din campionat se datorează unui întreg cumul de factori: Răzvan Lucescu are alături un întreg staff care îl susține, PAOK beneficiază de o pepinieră de 280 de juniori împărțiți in 11 grupe de vârstă provenind din 12 centre de antrenament întinse pe întreg teritoriul Greciei şi, extrem de important, PAOK folosește soluții IT de ultimă oră.
La momentul la care scriu aceste rânduri, PAOK este campioana Greciei, Dinamo Zagreb a devenit şi ea campioană a Croației vineri seară, în timp ce Young Boys Berna a câștigat deja al doilea său titlu consecutiv în Elveția, primul venind şi el după 32 de ani de secetă. Trecând în « lumea mare » a fotbalului european, Bayern München este pe primul loc în Germania, în timp ce Manchester City este pe locul 2 în Anglia, beneficiind şi de avantajul de a fi jucat un meci mai puțin decât contracandidata sa la titlu. Toate cele 5 echipe menționate au ceva în comun, şi anume faptul că folosesc tehnologia SAP SportsOne pentru managementul performanțelor sportive. Dezvoltată inițial pentru Federația Germană de Fotbal înainte de Campionatul Mondial din 2014, SAP SportsOne este liderul mondial pe piața softurilor de acest tip şi este o platformă completă de stocare şi analiză de date care sunt folosite pentru a oferi o viziune de ansamblu asupra tuturor aspectelor legate de gestionarea sportivă a unui club sau federație sportivă, de la scouting la planificarea personalizată a antrenamentelor şi de la monitorizarea accidentaților până la analiza video a partidelor.
Trăim într-o epocă în care tehnologiile digitale evoluează într-un ritm amețitor şi în care producem şi consumăm din ce în ce mai multe date. O sintagmă deja bine ancorată în vocabularul IT este că data is the new oil. După părerea mea, datele sunt mult mai mult decât atât, ele sunt un combustibil complet nou, care nu se va epuiza niciodată şi care are o valoare infinit mai mare decât orice alt carburant tradițional. Această valoare este dată de analiza informațiilor şi mai mult, de acțiunile întreprinse ca rezultat al analizei. În fotbal, ca şi în orice alt sport, stafful tehnic trebuie să fie mereu capabil să alcătuiască cea mai buna echipă de start, atât în mod activ, analizând parametri jucătorilor din propriul lot cât şi reactiv, analizând echipa probabilă a adversarului, așa cum reiese din monitorizarea partidelor anterioare. Pentru că chiar dacă din când in când se obțin rezultate excepționale cu mijloace limitate, per ansamblu şi pe termen lung, cele mai multe trofee au fost, sunt şi vor fi câștigate de cei cu acces la cele mai bune ghete, la cele mai aerodinamice boburi şi mai nou, la cele mai bune softuri.
Iar softurile şi tabletele vor fi din ce în ce mai prezente în lumea sportului. În Germania, antrenorii de fotbal au deja dreptul de a folosi o tabletă pe bancă şi putem presupune că acest lucru se va generaliza în scurt timp. De ce este acest aspect important? Pentru că sportivii de înaltă performanță din toate sporturile nu mai provin din generația cu ”cheia la gât”, ci din generația ”cu telefonul în mână”. Media de vârstă a sportivilor participanți la Jocurile Olimpice de Vară de la Rio de Janeiro din 2016 a fost de 27,2 ani la băieți şi de 26,3 la fete, cea mai scăzută medie fiind de 22,6 ani la gimnastica fete, iar cea mai mare medie de 37,8 ani la sporturile ecvestre. Dacă presupunem că vom întâlni aceeași situație şi la JO de la Tokyo de anul viitor, vom observa că majoritatea sportivilor sunt născuți după 1990, născuți deci direct într-o lume digitală în care comunicarea intermediată de un dispozitiv devine din ce în ce mai importantă. Chiar şi pentru cei din generația anterioară, câți dintre noi nu preferăm să scriem cuiva în loc să îi sunăm la telefon, să rezervăm o masa online la un restaurant decât să sunăm sau să cumpăram o carte online în loc să mergem în librărie? Extrapolând, dacă un antrenor reușește să se folosească de tehnologie pentru a-şi exprima vizual filosofia sa de lucru, impactul va fi cu atât mai mare. Ca un exemplu, una dintre funcționalitățile SAP SportsOne cele mai folosite ale de către Federația Germană de Fotbal este cea de chat prin care antrenorii trimit jucătorilor videouri şi scheme tactice analizate şi create în sistem pentru ca aceștia sa le studieze în propriul lor ritm. Antrenorii folosesc deci mijloace de comunicare specifice generației din care fac parte jucătorii lor.
Vestea bună este că investiția in IT, investiție generatoare de venituri suplimentare prin îmbunătățirea rezultatelor, creșterea vizibilității şi implicit prin creșterea numărului de sponsori interesați să investească într-un anumit sport sau club, sunt relativ mici. Concret, cu o investiție ce nu depășește lunar salariul unui jucător bun, un club din România interesat de performanță poate beneficia de o suită completă de soluții pentru performanță sportivă şi business care acoperă toate aspectele necesare bunei sale funcționări pornind de la ticketing, trecând prin contabilitate, gestionarea deplasărilor, a furnizorilor şi a relației cu sponsorii, management de proiecte, SAP SportsOne şi fan engagement.
Cluburile şi federațiile sportive au acum doar două opțiuni: să se adapteze la schimbări, să investească în IT şi să devină mai competitive şi mai vizibile publicului larg sau să nu schimbe nimic şi să dispară din prim-plan. Pentru cei care cred ca sunt cinic, îi invit să se uite la ce s-a întâmplat cu Kodak, Yahoo sau Nokia. Mai mult decât atât: fără investiții în tehnologie, cluburile şi federațiile sportive din Europa Centrală şi de Est nu vor putea niciodată să concureze pe termen lung cu cele din Europa Occidentală. Altfel spus, ar putea tehnologia să ajute sportul din Europa de Est sa micșoreze ecartul față de sportul occidental? În mod cert, pentru că lipsa accesului la aceleași a fost unul din motivele principale ale supremației Vestului față de Est. Poate acest ecart să fie micșorat altfel decât investind în soluții inovatoare? În nici un caz! Iar la final, victoria va aparține întotdeauna celui care va știi cel mai bine să-şi complementeze filosofia de lucru cu noile tehnologii.
Adrian Beiu conduce din punct de vedere comercial Industria de Sport şi Divertisment în Europa Centrală şi de Est la SAP.
Muzeul Fotbalului, singurul muzeu dedicat fotbalului din Europa Centrală și de Est, participă pentru al doilea an consecutiv la Noaptea Muzeelor și își deschide porțile...
6 campioni mondiali - David Popovici, Maria Olaru, Beatrice Câșlaru, Mihai Leu, Lăcrămioara Perijoc și Cătălina Ponor – au semnat o scrisoare deschisă către...
București. Mercedes-Benz Vans România are plăcerea de a anunța continuarea parteneriatului său cu Federația Română de Natație și Pentatlon Modern, început în 2015....
Betano, parte a Kaizen Gaming, prelungește parteneriatul strategic cu Federația Română de Fotbal (FRF) până în anul 2030, devenind cel mai longeviv parteneriat al brandului...
BETANO, operator european de top al industriei de pariuri sportive & cazinou online, parte a Kaizen Gaming, și Federația Română de Automobilism Sportiv (FRAS) extind...
AQUAVIA, furnizorul de apă natural alcalină numărul 1 în România, și Federația Română de Tenis (FRT) fac echipă pentru performanțe mai bune atât pe teren, cât și în...
PENNY România, în parteneriat cu Federația Română de Fotbal și Decathlon, a încheiat prima ediție a campaniei naționale Liga Punctelor PENNY, un program unic în România...
Deja furnizor oficial al mingilor din Ligue 1 Uber Eats și Ligue 2 BKT din Franța, precum Jupiler Pro League din Belgia, KIPSTA, marca de fotbal Decathlon va deveni furnizorul...
Federația Română de Fotbal și OPPO anunță semnarea unui parteneriat prin care brandul global devine sponsor oficial al echipei naționale feminine și furnizor al...
DECATHLON, unul dintre cei mai mari retaileri de articole sportive din lume, și National Basketball Association (NBA) extind parteneriatul actual de merchandising pe mai mulți...
PENNY România, în parteneriat cu Federația Română de Fotbal, desfășoară un program unic în România – Liga Punctelor PENNY. În prima lună de la lansare, peste 500 de...
Toma Coconea lansează, pentru a șaptea oară, provocarea către cei mai buni alergători din România: să cucerească muntele, la Red Bull Outrun the Lift, într-o cursă...
CFR Cluj, unul dintre cele mai importante cluburi de fotbal din România și câștigător al primei ligi de opt ori, este mândru să anunțe susținerea PEDITEL, prima și...
Pe 1 octombrie 2023, Muzeul Fotbalului găzduiește o sesiune de autografe oferită de Helmut Duckadam cu ocazia ieșirii din expoziția temporară a mănușilor cu care Eroul de...
În perioada 20 septembrie – 14 noiembrie 2023, PENNY România, în parteneriat cu Federația Română de Fotbal, desfășoară un program unic în România, dedicat cluburilor...
Muzeul Fotbalului din București a fost, timp de trei zile, gazda Trofeului Super Bowl, care a ajuns în premieră în România.
Clubul fanion al Dobrogei a reușit cel mai răsunător ''transfer'' din istorie. Unul dintre cei mai valoroși fotbaliști din toate timpurile, brazilianul Rivaldo Vitor Borba...
Orange, cea mai rapidă rețea de fibră și mobil din România și sponsorul Federației Române de Rugby (FRR), difuzează pe canalele Orange Sport, Cupa Mondială de Rugby...
Înainte de debutul în sezonul cu numărul nouă din EHF Champions League, cea mai bună echipă de handbal feminin din România, pleacă la drum cu susținerea unui nou sponsor...
În calitate de sponsor principal, Kaufland România susține și anul acesta turneele Kaufland-BRD Wheelchair Tennis Open, dedicate jucătorilor de tenis în scaun rulant....
Kaufland se alătură Federației Române de Rugby în calitate de Partener Oficial al Echipelor Naționale și al Ligii Naționale de Rugby. Logo-ul Kaufland își va face...
BETANO, operator global de top al industriei de pariuri sportive & cazinou online, parte a Kaizen Gaming, lansează noul echipament al FCSB pentru sezonul 2023-2024 pe data de...
Hunedorenii, târgmureșenii, buzoienii și băcăuanii au profitat de prezența Trofeului Campionatului European U21 în parcările magazinelor PENNY din orașele lor. PENNY, în...
Kaufland se alătură Federației Române de Canotaj în calitate de sponsor oficial și susține eforturile Federației și ale lotului național printr-o sponsorizare de 50.000...
Raiffeisen Bank anunță semnarea unui parteneriat pe 4 ani de susținere a sportivului român David Popovici. Parteneriatul se bazează pe valorile comune împărtășite,...
Electronic Arts Inc. (NASDAQ: EA) a anunțat astăzi FC FUTURES, un plan de investiții globale în fotbal la nivel de comunitate, cu scopul de a dezvolta jocul pentru toți.
Electronic Arts Inc (NASDAQ: EA) a dezvăluit astăzi primele imagini cu viitorul fotbalului interactiv, introducând noua viziune de brand, identitate și logo EA SPORTS FC™....
La debutul naționalei în preliminariile EURO 2024 și cu ocazia participării României U21 la EURO 2023, noul echipament al tuturor reprezentativelor este gata.
Pasiunea pentru sport aduce Orange România alături de echipa Stejarii: operatorul de telecomunicații devine noul sponsor al Federației Române de Rugby (FRR) pentru următorul...
Federația Română de Fotbal și Casa Pariurilor, unul dintre cei mai importanți operatori de pariuri din România, anunță încheierea unui contract de sponsorizare care va...
Federația Română de Fotbal și Altex anunță încheierea unui parteneriat prin care liderul pieței electro-IT din România devine partener oficial al echipelor naționale de...
Federația Română de Rugby are un nou partner oficial, AAylex ONE, producătorul brandului Cocorico și lider în producția de carne proaspătă de pui.
Federația Română de Fotbal și Bergenbier S.A. anunță încheierea unui nou contract de sponsorizare, producătorul de bere revenind în familia tricolorilor după o pauză de...
Trebuie să fii înalt. Trebuie să începi de mic. Ca fată, e greu să joci fotbal. Așa sună câteva din presupusele bariere, când vine vorba de a face sport - pe care, dacă...
Eurolife FFH a semnat un parteneriat strategic cu Federația Română de Handbal (FRH) și devine asigurătorul oficial al echipelor naționale de handbal – feminin &...
Compania românească, CryptoDATA Tech, lider în domeniul tehnologiilor aplicate, a fost anunțată ca noul Partener Premium al echipei WithU Yamaha RNF MotoGP pentru ultimele...
Bitdefender a încheiat un parteneriat cu Ferrari și devine astfel partenerul global de securitate cibernetică al Scuderiei Ferrari în Campionatul Mondial de Formula 1.
Mozzart Bet, unul dintre cei mai importanti operatori licentiati de betting si gambling din Romania, se alatura familiei baschetului romanesc ca partener. Ca prim pas, in urma...
Marele jucător al Generației de Aur și căpitan al Barcelonei, Gică Popescu, devine Căpitanul Football Museum Bucharest, singurul muzeu din România dedicat fotbalului....
Astazi, in sala de sedinte ”Mihai Nedeff” din incinta sediului Federatiei Romane de Baschet, a avut loc o conferinta de presa cu prilejul prezentarii parteneriatului dintre...
CryptoDATA Tech, noul sponsor oficial de titlu al Marelui Premiu al Austriei de MotoGPTM, a anunțat ca îi va sponsoriza pe piloții Aleix Espargaro, câștigătorul Marelui...
Kaufland România se alătură, în calitate de sponsor principal, turneelor BRD-Kaufland Wheelchair Tennis Open, dedicate jucătorilor de tenis în scaun rulant. Evenimentele se...
Oracle Red Bull Racing face în premieră un pit stop la București pentru un spectacol unic în fața Palatului Parlamentului. Red Bull Racing Show Run aduce iubitorilor de...
Compania românească CryptoDATA Tech a fost anunțată ca sponsor oficial de titlu al Marelui Premiu al Austriei de MotoGPTM, programat pe 21 august a.c., devenind astfel prima...
Herbalife Nutrition România are plăcerea de a anunța cel mai recent contract de sponsorizare cu Comitetul Olimpic și Sportiv Român (COSR), în calitate de "Partener în...
10 Mai 2024
11 Mai 2024
11 Mai 2024
11 Mai 2024
12 Mai 2024