Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Click aici pentru a afla mai multe detalii. ascunde mesajul
Site-ul sporturilor din România
Business sport
powered by Durby Consulting
Istoria se scrie cu ajutorul tehnologieiRăzvan Păsărică / SportPictures.eu
21 Apr 2019

Istoria se scrie cu ajutorul tehnologiei

Aseară după 5-0 (2-0) cu Levadiakos, PAOK Salonic a devenit matematic campioana Greciei la fotbal, o victorie pe care capitala Macedoniei Centrale o aștepta de 34 de ani. O victorie prefațată cumva de locul 2 obținut la finalul ediției trecute de campionat, precum şi de cele două Cupe ale Greciei câștigate consecutiv în ultimii doi ani. Triumful suprem reprezintă şi încununarea carierei de antrenor a lui Răzvan Lucescu, care la 50 ani bifează primul său titlu de campion, fără înfrângere, cu un bilanț de 25 de victorii şi 4 rezultate de egalitate.

Succesul din campionat se datorează unui întreg cumul de factori: Răzvan Lucescu are alături un întreg staff care îl susține, PAOK beneficiază de o pepinieră de 280 de juniori împărțiți in 11 grupe de vârstă provenind din 12 centre de antrenament întinse pe întreg teritoriul Greciei şi, extrem de important, PAOK folosește soluții IT de ultimă oră.

La momentul la care scriu aceste rânduri, PAOK este campioana Greciei, Dinamo Zagreb a devenit şi ea campioană a Croației vineri seară, în timp ce Young Boys Berna a câștigat deja al doilea său titlu consecutiv în Elveția, primul venind şi el după 32 de ani de secetă. Trecând în « lumea mare » a fotbalului european, Bayern München este pe primul loc în Germania, în timp ce Manchester City este pe locul 2 în Anglia, beneficiind şi de avantajul de a fi jucat un meci mai puțin decât contracandidata sa la titlu. Toate cele 5 echipe menționate au ceva în comun, şi anume faptul că folosesc tehnologia SAP SportsOne pentru managementul performanțelor sportive. Dezvoltată inițial pentru Federația Germană de Fotbal înainte de Campionatul Mondial din 2014, SAP SportsOne este liderul mondial pe piața softurilor de acest tip şi este o platformă completă de stocare şi analiză de date care sunt folosite pentru a oferi o viziune de ansamblu asupra tuturor aspectelor legate de gestionarea sportivă a unui club sau federație sportivă, de la scouting la planificarea personalizată a antrenamentelor şi de la monitorizarea accidentaților până la analiza video a partidelor.

Trăim într-o epocă în care tehnologiile digitale evoluează într-un ritm amețitor şi în care producem şi consumăm din ce în ce mai multe date. O sintagmă deja bine ancorată în vocabularul IT este că data is the new oil. După părerea mea, datele sunt mult mai mult decât atât, ele sunt un combustibil complet nou, care nu se va epuiza niciodată şi care are o valoare infinit mai mare decât orice alt carburant tradițional. Această valoare este dată de analiza informațiilor şi mai mult, de acțiunile întreprinse ca rezultat al analizei. În fotbal, ca şi în orice alt sport, stafful tehnic trebuie să fie mereu capabil să alcătuiască cea mai buna echipă de start, atât în mod activ, analizând parametri jucătorilor din propriul lot cât şi reactiv, analizând echipa probabilă a adversarului, așa cum reiese din monitorizarea partidelor anterioare. Pentru că chiar dacă din când in când se obțin rezultate excepționale cu mijloace limitate, per ansamblu şi pe termen lung, cele mai multe trofee au fost, sunt şi vor fi câștigate de cei cu acces la cele mai bune ghete, la cele mai aerodinamice boburi şi mai nou, la cele mai bune softuri.

Iar softurile şi tabletele vor fi din ce în ce mai prezente în lumea sportului. În Germania, antrenorii de fotbal au deja dreptul de a folosi o tabletă pe bancă şi putem presupune că acest lucru se va generaliza în scurt timp. De ce este acest aspect important? Pentru că sportivii de înaltă performanță din toate sporturile nu mai provin din generația cu ”cheia la gât”, ci din generația ”cu telefonul în mână”. Media de vârstă a sportivilor participanți la Jocurile Olimpice de Vară de la Rio de Janeiro din 2016 a fost de 27,2 ani la băieți şi de 26,3 la fete, cea mai scăzută medie fiind de 22,6 ani la gimnastica fete, iar cea mai mare medie de 37,8 ani la sporturile ecvestre. Dacă presupunem că vom întâlni aceeași situație şi la JO de la Tokyo de anul viitor, vom observa că majoritatea sportivilor sunt născuți după 1990, născuți deci direct într-o lume digitală în care comunicarea intermediată de un dispozitiv devine din ce în ce mai importantă. Chiar şi pentru cei din generația anterioară, câți dintre noi nu preferăm să scriem cuiva în loc să îi sunăm la telefon, să rezervăm o masa online la un restaurant decât să sunăm sau să cumpăram o carte online în loc să mergem în librărie? Extrapolând, dacă un antrenor reușește să se folosească de tehnologie pentru a-şi exprima vizual filosofia sa de lucru, impactul va fi cu atât mai mare. Ca un exemplu, una dintre funcționalitățile SAP SportsOne cele mai folosite ale de către Federația Germană de Fotbal este cea de chat prin care antrenorii trimit jucătorilor videouri şi scheme tactice analizate şi create în sistem pentru ca aceștia sa le studieze în propriul lor ritm. Antrenorii folosesc deci mijloace de comunicare specifice generației din care fac parte jucătorii lor.

Vestea bună este că investiția in IT, investiție generatoare de venituri suplimentare prin îmbunătățirea rezultatelor, creșterea vizibilității şi implicit prin creșterea numărului de sponsori interesați să investească într-un anumit sport sau club, sunt relativ mici. Concret, cu o investiție ce nu depășește lunar salariul unui jucător bun, un club din România interesat de performanță poate beneficia de o suită completă de soluții pentru performanță sportivă şi business care acoperă toate aspectele necesare bunei sale funcționări pornind de la ticketing, trecând prin contabilitate, gestionarea deplasărilor, a furnizorilor şi a relației cu sponsorii, management de proiecte, SAP SportsOne şi fan engagement.

Cluburile şi federațiile sportive au acum doar două opțiuni: să se adapteze la schimbări, să investească în IT şi să devină mai competitive şi mai vizibile publicului larg sau să nu schimbe nimic şi să dispară din prim-plan. Pentru cei care cred ca sunt cinic, îi invit să se uite la ce s-a întâmplat cu Kodak, Yahoo sau Nokia. Mai mult decât atât: fără investiții în tehnologie, cluburile şi federațiile sportive din Europa Centrală şi de Est nu vor putea niciodată să concureze pe termen lung cu cele din Europa Occidentală. Altfel spus, ar putea tehnologia să ajute sportul din Europa de Est sa micșoreze ecartul față de sportul occidental? În mod cert, pentru că lipsa accesului la aceleași a fost unul din motivele principale ale supremației Vestului față de Est. Poate acest ecart să fie micșorat altfel decât investind în soluții inovatoare? În nici un caz! Iar la final, victoria va aparține întotdeauna celui care va știi cel mai bine să-şi complementeze filosofia de lucru cu noile tehnologii.

Adrian Beiu conduce din punct de vedere comercial Industria de Sport şi Divertisment în Europa Centrală şi de Est la SAP.

Alte știri din Business sport