Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Click aici pentru a afla mai multe detalii. ascunde mesajul
Site-ul sporturilor din România
Fotbal
Cum poate rezolva Steaua problema mărciiSportPictures.eu
05 Dec 2014

Cum poate rezolva Steaua problema mărcii

Având în vedere articolele din ultimele zile referitoare la marca Steaua, Sportclasic l-a contactat pe dl Gabriel Dragomir, avocat specializat în probleme de marcă, adresându-i câteva întrebâri.

 

Verdict: CSA a câștigat procesul cu Gigi Becali

Înalta Curte de Casație și Jusitiție a anunțat verdictul între CSA Steaua și Gigi Becali. Potrivit informațiilor transmise, CSA Steaua a câștigat procesul cu Gigi Becali, iar Steaua nu mai poate folosi emblema.

Ca să înțelegem: FC Steaua a pierdut dreptul de a utiliza MARCA Steaua. Adică, Înalta Curte de Casație și Jusitiție a stabilit în mod definitiv că marca STEAUA aparține CSA Steaua și nu clubului de fotbal.

 

Ce este o marcă?

Marca reprezintă un semn susceptibil de reprezentare grafică care servește la deosebirea produselor/serviciilor unei întreprinderi de cele aparținând altei întreprinderi.

Potrivit art. 2 din legea 84/1990 privind mărcile și indicațiile geografice: “Poate constitui marcă orice semn susceptibil de reprezentare grafică cum ar fi: cuvinte, desene, litere (…) cu condiția ca aceste semne să permită a distinge produsele sau serviciile unei întreprinderi de cele ale altor întreprinderi.

Deci, marca servește la: deosebirea produselor unei întreprinderi de cele ale altei întreprinderi.

În consecința, potrivit deciziei ÎCCJ, CSA Steaua deține, în prezent, marca Steaua pentru un produs sau serviciu.

 

Ce fel de marcă este Steaua? Există cineva în România care nu a auzit de Steaua?

Potrivit art.3 litera d din legea 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, MARCA NOTORIE reprezintă marca larg cunoscută în România în cadrul segmentului de public vizat pentru produsele sau serviciile cărora această se aplică, fără a fi necesară înregistrarea sau utilizarea mărcii în România pentru a fi opusă.

Deci, marca notorie este definită de lege ca fiind marca larg cunoscută în România în cadrul segmentului de public vizat pentru produsele sau serviciile cărora aceasta li se aplică, fără a fi necesară înregistrarea sau utilizarea mărcii în Romania pentru a fi opusă.

Fără îndoială, numele Steaua a fost folosit de clubul de fotbal iar numele acestuia este larg cunoscut de segmentul de public vizat (oameni cărora le place sportul) și nu numai.

Deci, potritivit dispozițiilor legale, clubul de fotbal nu era obligat să înregistreze marca Steaua.

   

Cum a folosit CSA Steaua marca Steaua?

Se poate trage o concluzie rezonabilă că până la înregistrarea mărcii Steaua de către Gigi Becali, marca Steaua a fost utilizată de către clubul de fotbal cu acordul CSA Steaua.

Astfel, CSA Steaua a solicitat constatarea prin hotărâre judecătorească a faptului că îi aparține marca care a fost utilizată de clubul de fotbal.

Deci, marca Steaua nu a fost folosită niciodată de CSA Steaua, ci doar de către clubul de fotbal.

Mai departe, potrivit art. 46 al. 1 din legea 84/1998, orice persoană interesată poate solicita ORICÂND în cursul duratei de protecție a mărcii, decăderea titularului din drepturile conferite de marcă dacă: fără motive justificate, marca nu a făcut obiectul unei folosiri efective pe teritoriul României.

Astfel, dacă printr-o acțiune în instanță, clubul de fotbal ar solicita DECĂDEREA CSA Steaua din dreptul de marcă deoarece aceasta nu a făcut obiectul folosirii exclusive pe teritoriul României, CSA Steaua va aduce dovezi de folosire exclusivă de către clubul sportiv?

 

O întrebare: Steaua este marcă sau emblemă?

Potrivit legii 26/1990 EMBLEMA reprezintă un semn sau o denumire care are rolul de a deosebi un comerciant de alt comerciant.

Așadar scopul emblemei este acela de a diferenția un comerciant de alții existenți pe piață.

Scopul mărcii, așa cum am definit-o mai sus, este de a elimina riscul de confuzie a consumatorilor pentru produsele și serviciile protejate de marca respectivă.

În practică, în mod evident, denumirea STEAUA a fost utilizată pentru diferențierea Clubului de Fotbal (care ca mod de organizare poate fi un comerciant) de un alt club și nu pentru a diferenția produsele CSA Steaua de alte produse.

Așadar, dacă clubul de fotbal este organizat ca societate comercială, acesta poate înregistra la Oficiul Registrului Comerțului emblema Steaua și astfel, cu plata unor taxe mai mult decât modice, va fi titularul emblemei Steaua.

 

În loc de concluzie...

De ce CSA Steaua nu ar fi de acord cu utilizarea în mod gratuit de către clubul de fotbal a mărcii Steaua? Ce face cu această denumire dacă aceasta nu va fi utilizată în sensul recunoscut de segmentul de public vizat?

Sursa litigiului există. Înțelegerea depinde de inteligența persoanelor de decizie.

Alte știri din Fotbal