Liga 1: Paradoxul Dinamo
13 Ian 2021
Aseară după 5-0 (2-0) cu Levadiakos, PAOK Salonic a devenit matematic campioana Greciei la fotbal, o victorie pe care capitala Macedoniei Centrale o aștepta de 34 de ani. O victorie prefațată cumva de locul 2 obținut la finalul ediției trecute de campionat, precum şi de cele două Cupe ale Greciei câștigate consecutiv în ultimii doi ani. Triumful suprem reprezintă şi încununarea carierei de antrenor a lui Răzvan Lucescu, care la 50 ani bifează primul său titlu de campion, fără înfrângere, cu un bilanț de 25 de victorii şi 4 rezultate de egalitate.
Succesul din campionat se datorează unui întreg cumul de factori: Răzvan Lucescu are alături un întreg staff care îl susține, PAOK beneficiază de o pepinieră de 280 de juniori împărțiți in 11 grupe de vârstă provenind din 12 centre de antrenament întinse pe întreg teritoriul Greciei şi, extrem de important, PAOK folosește soluții IT de ultimă oră.
La momentul la care scriu aceste rânduri, PAOK este campioana Greciei, Dinamo Zagreb a devenit şi ea campioană a Croației vineri seară, în timp ce Young Boys Berna a câștigat deja al doilea său titlu consecutiv în Elveția, primul venind şi el după 32 de ani de secetă. Trecând în « lumea mare » a fotbalului european, Bayern München este pe primul loc în Germania, în timp ce Manchester City este pe locul 2 în Anglia, beneficiind şi de avantajul de a fi jucat un meci mai puțin decât contracandidata sa la titlu. Toate cele 5 echipe menționate au ceva în comun, şi anume faptul că folosesc tehnologia SAP SportsOne pentru managementul performanțelor sportive. Dezvoltată inițial pentru Federația Germană de Fotbal înainte de Campionatul Mondial din 2014, SAP SportsOne este liderul mondial pe piața softurilor de acest tip şi este o platformă completă de stocare şi analiză de date care sunt folosite pentru a oferi o viziune de ansamblu asupra tuturor aspectelor legate de gestionarea sportivă a unui club sau federație sportivă, de la scouting la planificarea personalizată a antrenamentelor şi de la monitorizarea accidentaților până la analiza video a partidelor.
Trăim într-o epocă în care tehnologiile digitale evoluează într-un ritm amețitor şi în care producem şi consumăm din ce în ce mai multe date. O sintagmă deja bine ancorată în vocabularul IT este că data is the new oil. După părerea mea, datele sunt mult mai mult decât atât, ele sunt un combustibil complet nou, care nu se va epuiza niciodată şi care are o valoare infinit mai mare decât orice alt carburant tradițional. Această valoare este dată de analiza informațiilor şi mai mult, de acțiunile întreprinse ca rezultat al analizei. În fotbal, ca şi în orice alt sport, stafful tehnic trebuie să fie mereu capabil să alcătuiască cea mai buna echipă de start, atât în mod activ, analizând parametri jucătorilor din propriul lot cât şi reactiv, analizând echipa probabilă a adversarului, așa cum reiese din monitorizarea partidelor anterioare. Pentru că chiar dacă din când in când se obțin rezultate excepționale cu mijloace limitate, per ansamblu şi pe termen lung, cele mai multe trofee au fost, sunt şi vor fi câștigate de cei cu acces la cele mai bune ghete, la cele mai aerodinamice boburi şi mai nou, la cele mai bune softuri.
Iar softurile şi tabletele vor fi din ce în ce mai prezente în lumea sportului. În Germania, antrenorii de fotbal au deja dreptul de a folosi o tabletă pe bancă şi putem presupune că acest lucru se va generaliza în scurt timp. De ce este acest aspect important? Pentru că sportivii de înaltă performanță din toate sporturile nu mai provin din generația cu ”cheia la gât”, ci din generația ”cu telefonul în mână”. Media de vârstă a sportivilor participanți la Jocurile Olimpice de Vară de la Rio de Janeiro din 2016 a fost de 27,2 ani la băieți şi de 26,3 la fete, cea mai scăzută medie fiind de 22,6 ani la gimnastica fete, iar cea mai mare medie de 37,8 ani la sporturile ecvestre. Dacă presupunem că vom întâlni aceeași situație şi la JO de la Tokyo de anul viitor, vom observa că majoritatea sportivilor sunt născuți după 1990, născuți deci direct într-o lume digitală în care comunicarea intermediată de un dispozitiv devine din ce în ce mai importantă. Chiar şi pentru cei din generația anterioară, câți dintre noi nu preferăm să scriem cuiva în loc să îi sunăm la telefon, să rezervăm o masa online la un restaurant decât să sunăm sau să cumpăram o carte online în loc să mergem în librărie? Extrapolând, dacă un antrenor reușește să se folosească de tehnologie pentru a-şi exprima vizual filosofia sa de lucru, impactul va fi cu atât mai mare. Ca un exemplu, una dintre funcționalitățile SAP SportsOne cele mai folosite ale de către Federația Germană de Fotbal este cea de chat prin care antrenorii trimit jucătorilor videouri şi scheme tactice analizate şi create în sistem pentru ca aceștia sa le studieze în propriul lor ritm. Antrenorii folosesc deci mijloace de comunicare specifice generației din care fac parte jucătorii lor.
Vestea bună este că investiția in IT, investiție generatoare de venituri suplimentare prin îmbunătățirea rezultatelor, creșterea vizibilității şi implicit prin creșterea numărului de sponsori interesați să investească într-un anumit sport sau club, sunt relativ mici. Concret, cu o investiție ce nu depășește lunar salariul unui jucător bun, un club din România interesat de performanță poate beneficia de o suită completă de soluții pentru performanță sportivă şi business care acoperă toate aspectele necesare bunei sale funcționări pornind de la ticketing, trecând prin contabilitate, gestionarea deplasărilor, a furnizorilor şi a relației cu sponsorii, management de proiecte, SAP SportsOne şi fan engagement.
Cluburile şi federațiile sportive au acum doar două opțiuni: să se adapteze la schimbări, să investească în IT şi să devină mai competitive şi mai vizibile publicului larg sau să nu schimbe nimic şi să dispară din prim-plan. Pentru cei care cred ca sunt cinic, îi invit să se uite la ce s-a întâmplat cu Kodak, Yahoo sau Nokia. Mai mult decât atât: fără investiții în tehnologie, cluburile şi federațiile sportive din Europa Centrală şi de Est nu vor putea niciodată să concureze pe termen lung cu cele din Europa Occidentală. Altfel spus, ar putea tehnologia să ajute sportul din Europa de Est sa micșoreze ecartul față de sportul occidental? În mod cert, pentru că lipsa accesului la aceleași a fost unul din motivele principale ale supremației Vestului față de Est. Poate acest ecart să fie micșorat altfel decât investind în soluții inovatoare? În nici un caz! Iar la final, victoria va aparține întotdeauna celui care va știi cel mai bine să-şi complementeze filosofia de lucru cu noile tehnologii.
Adrian Beiu conduce din punct de vedere comercial Industria de Sport şi Divertisment în Europa Centrală şi de Est la SAP.
DHL și Federaţia Română de Fotbal anunţă încheierea unui nou parteneriat prin care compania de curierat oferă sprijinul logistic necesar desfăşurării activităţii...
Operatorul global de pariuri online își extinde prezența în România printr-un parteneriat pe trei ani cu CFR Cluj, de șase ori campioană a Ligii 1. Parteneriatul a fost...
ENGIE Romania reînnoieşte, pentru al cincilea an consecutiv, parteneriatul cu CSM București ce are drept obiectiv susținerea handbalului feminin şi a Centrului de Copii şi...
Mastercard a anunțat reînnoirea parteneriatului cu UEFA Champions League pentru ciclul 2021-2024, continuând, astfel, o colaborare de durată, care a început în 1994. Acordul...
La invitația Clubului Sportiv Universitar Știința București, Dr. Benjamin Fernandez, unul dintre cei mai renumiți experți în medicină sportivă, a venit în premieră în...
Clubul UTA Arad a anunțat concretizarea unui nou parteneriat cu HEINEKEN România.
Penultima etapă din Campionatul Național de Raliuri Betano, Raliul Transilvaniei, va avea la start un total de 85 de echipaje, un record pentru acest sezon competițional....
BRD – Groupe Société Générale a semnat un parteneriat cu Cristina Neagu, singura sportivă din istoria handbalului care a fost recompensată de patru ori de Federația...
Parteneriatul dintre Comitetul Olimpic si Sportiv Roman (COSR) si Toyota Romania a fost prelungit. Contractul de sponsorizare prin care cele zece Toyota Proace Verso raman la...
Cu peste 600 de parteneri la nivel național și peste 42.000 la nivel european, A24 este începând de astăzi noul partener oficial de mobilitate al Federației Române de...
Clubul Sportiv al Armatei „STEAUA BUCUREȘTI” anunță încheierea unui nou parteneriat cu compania CARPATINA, în calitate sponsor tehnic. Astfel, pe durata următorului...
Prin acest parteneriat, Pambac, companie românească cu o tradiție de peste 50 de ani, face un nou pas în promovarea și contribuția adusă în dezvoltarea tinerelor...
Game World, companie reprezentativă pe piața centrelor de divertisment din România, având ca domeniu de activitate organizarea și exploatarea sălilor de jocuri de noroc...
Clubul UTA a anunțat astăzi încheierea unui parteneriat major, care va începe odată cu noul sezon competițional.
După ce pe 7 aprilie 2020 a publicat recomandările specifice contextului pandemic, FIFA a organizat 13 workshop-uri în urma cărora a identificat noi subiecte care necesită...
Ministrul Tineretului și Sportului, Ionuț Stroe, s-a întâlnit joi, 11 iunie, la sediul MTS, cu Gheorghe Hagi, unul dintre cei mai importanți sportivi români, cu performanțe...
Ediția în limba română a site-ului Eurosport a publicat un amplu interviu cu Bobby Durbac, director general al Durby Sports Marketing, în care a fost invitat să facă o...
Mastercard devine unicul partener al echipei de baschet U16 masculin din cadrul CSU Știința București, sprijinind clubul în pregătirea sportivilor pentru performanțe în...
Bobby Durbac, director general al Durby Sports Marketing, a fost intervievat de către Cristian Hostiuc, director editorial al Ziarulului Financiar, într-o ediție a emisiunii...
FIFA alături de FIFPro, sindicatul mondial al jucătorilor, au ajuns la un acord pentru crearea unui Fond destinat jucătorilor care nu au fost plătiți de cluburile lor.
BETANO.com, unul dintre cei mai dinamici operatori europeni de pariuri sportive și cazinou online, și Federația Română de Automobilism Sportiv (FRAS) anunță oficial...
Federația Română de Fotbal și Maspex România au extins parteneriatul prin care Cupa Tymbark Junior a devenit cea mai importantă competiție de fotbal dedicată elevilor,...
MOL România și Federația Română de Handbal au încheiat astăzi un parteneriat pentru susținerea performanței în liga națională de handbal feminin. MOL România devine...
UEFA și-a încheiat ultima vizită planificată la București pentru a evalua progresul pregătirilor pentru EURO 2020.
Primii 10 ani de activitate ai cluburilor Academia de Fotbal Gheorghe Hagi și FC Viitorul au fost oglindiți în cartea "Campionii Creează Campioni". Lansarea a avut...
Liga Profesionistă de Fotbal a semnat un parteneriat cu Societatea Metrorex prin care, începând cu data de 15 noiembrie 2019, rezumatele meciurilor din fiecare etapă a Casei...
Luni, 2 septembrie, la Arena Națională, a fost semnat parteneriatul dintre Federația Română și Ursus Breweries.
Televiziunea Română a semnat un parteneriat cu Federaţia Română de Rugby pentru difuzarea meciurilor Naţionalelor de Rugby în 15 şi Rugby în 7 în competiţii...
UEFA lansează turneul eEURO2020, competiție de fotbal virtual PES 2020, în care vor participa cele 55 de asociații naționale și în care finalele se vor disputa la Londra,...
UEFA a anunțat că, începând din 22 august, suporterii care au solicitat bilete la EURO 2020, dar care, în urma loteriei, nu au avut succes, vor fi informați cu privire la o...
Începând din 9 august, Eurosport transmite exclusiv noul sezon al Premier League, după ce la începutul acestui an compania a anunțat extinderea drepturilor de difuzare a...
Înaintea termenului-limită de 12 iulie 2019, fanii au aplicat pentru un număr fără precedent de bilete la UEFA EURO 2020, 19,3 milioane, doborînd recordul competiției.
Forul continental a decis monitorizarea dezvoltării și implementării strategiei comerciale și de marketing pentru competițiile în care sunt implicate primele reprezentative...
Ziua de 11 iulie nu reprezintă doar debutul în sezonul competițional 2019-2020, ci și momentul lansării noului echipament de joc Nike pentru partidele de pe teren propriu ale...
Liga Profesionistă de Fotbal a anunțat parteneriatul cu Casa Pariurilor, începând cu sezonul 2019-2020 al Campionatului Național Liga 1.
Între 14 iunie și 7 iulie, Eurosport transmite în direct și în exclusivitate cea de-a 46-a ediție a Copa America, cea mai importantă competiție de fotbal pentru...
Cu un an înainte de debutul turneului final EURO 2020, UEFA a deschis vânzările de bilete. Începând de astăzi, acestea se pot cumpăra exclusiv online de pe platforma...
Timișoreana, berea românească cu cea mai îndelungată tradiție din România, continuă să-și întărească susținerea pentru fotbalul românesc și își extinde...
Eurosport, gazda tenisului de Mare Șlem, va difuza în direct și în exclusivitate pe canalele sale din România toate meciurile din cadrul noii ediții a Roland-Garros. Astfel,...
UEFA a anunțat politica de vânzare a biletelor, precum și prețurile acestora, pentru UEFA EURO 2020, competiție care va fi organizată, în premieră, pe întreg cuprinsul...
În Adunarea Generală a FRF care a avut loc miercuri, 17 aprilie, membrii afilliați au aprobat schimbarea identității vizuale a Federației Române de Fotbal.
Superbet, cel mai mare operator de pariuri sportive din România, a devenit sponsorul oficial al Federației Române de Șah. În cadrul acestui parteneriat compania va susține...
Groupama Asigurări și Comitetul Olimpic și Sportiv Român (COSR) și-au prelungit parteneriatul pentru următorii doi ani, până la finalul anului 2020. Prin prelungirea...
Federația Română de Fotbal și Grupul Cris-Tim au demarat un parteneriat strategic cu o durată de patru ani, prin care compania susține Echipa Națională de Fotbal U21 și...